paź 8, 2025 Off Comments w Relokacja przez
Regulacje międzynarodowe dotyczące pakowania do transportu morskiego – przepisy i wymogi

Globalny handel nie mógłby funkcjonować bez sprawnie zorganizowanego międzynarodowego transportu morskiego, który pozwala na przewóz towarów drogą morską na duże odległości. Aby jednak cały proces był w pełni bezpieczny i zgodny z przepisami, niezbędne jest stosowanie się do regulacji określających zasady pakowania ładunków. W niniejszym tekście przybliżymy najważniejsze wymogi obowiązujące w tym obszarze oraz pokażemy, jak wpływają one na bezpieczny transport w skali globalnej.

Dlaczego transport międzynarodowy musi uwzględnić odpowiednie zapakowanie ładunku?

Realizując międzynarodowy transport morski, szczególnie ważne jest, aby zadbać o prawidłowe zapakowanie i zabezpieczenie oraz oznakowanie ładunku. Dzięki temu w trakcie przewozu ładunków nie dojdzie do niebezpiecznych sytuacji, związanych z:

– upadkiem towarów na ziemię w trakcie manipulowania nimi, na przykład za pomocą żurawia samojezdnego, albo podczas przewozu – skutkiem mogą być obrażenia, a nawet śmierć pracowników portu, członków załogi statku towarowego lub osób postronnych;

– przemieszczeniem ładunku w kontenerze, co mogłoby spowodować jego uszkodzenie bądź zniszczenie – straty finansowe wynikające z tego mogą być dotkliwe, szczególnie jeśli przewożone są wartościowe towary, na przykład elementy linii produkcyjnych.

Międzynarodowy transport wymaga przestrzegania przepisów nie tylko z uwagi na kwestie bezpieczeństwa. Równie ważne są: łatwa identyfikacja towarów, możliwość składowania kontenerów w odpowiednich warunkach, a także maksymalne wykorzystanie przestrzeni w terminalach kontenerowych, co obniża koszty frachtu morskiego. To idealne rozwiązanie przy długich dystansach na skalę światową.

Czytaj więcej: Pakowanie maszyn do transportu morskiego – optymalne wykorzystanie przestrzeni w kontenerach morskich.

Regulacje w zakresie transportu morskiego – przepisy dotyczące pakowania ładunków obowiązujące na poziomie międzynarodowym

Na poziomie międzynarodowym przyjęto regulacje, które normują kwestie związane z pakowaniem do transportu kontenerowego. Odpowiednie przepisy można znaleźć w dokumentach przyjętych pod auspicjami IMO, czyli Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Chodzi o konwencje:

– o bezpieczeństwie życia na morzu z 1960 r., w której jest mowa na przykład o tym, że dokumenty załadunkowe w transporcie morskim powinny obejmować zaświadczenie lub deklarację wskazujące, iż przesyłka jest właściwie opakowana i zabezpieczona oraz ma etykietę rozpoznawczą;

– o bezpiecznych kontenerach z 1972 r. – wskazano w niej, że towary w transporcie morskim mogą być zapakowane do kontenerów, które uznano za bezpieczne.

Jeśli międzynarodowy transport morski i związane z nim pakowanie ładunków ma być przeprowadzone bezpiecznie oraz efektywnie, pod uwagę trzeba wziąć również regulacje opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową – chodzi o reguły Incoterms 2020

Istotny jest także Kodeks praktyki MO/ILO/UNECE dotyczący pakowania jednostek transportowo-ładunkowych, zwany kodeksem CTU. 

Z kolei w przypadku przewozu ładunków niebezpiecznych, a za takie mogą zostać uznane na przykład maszyny będące elementami linii przemysłowych, kluczowe znaczenie ma umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, czyli umowa ADR.

Sprawdź również: Jak wygląda przygotowanie maszyn do transportu morskiego?

Jeśli podejmowany jest transport morski, przepisy obejmują również normy sanitarne i fitosanitarne dotyczące pakowania ładunków, które zostały wydane w oparciu o międzynarodową konwencję ochrony roślin z 1951 r. Najważniejszy jest standard ISPM 15, zawierający przepisy w sprawie drewnianego materiału opakowaniowego w obrocie międzynarodowym.

Takie regulacje sprawiają, że transport morski wykorzystuje najbardziej rozwiniętą infrastrukturę portów morskich na całym świecie oraz daje możliwość przewozu przedmiotów wielkogabarytowych.

Międzynarodowy transport morski i pakowanie ładunków – najważniejsze wymogi

Aby zapewnić bezpieczny transport morski, należy wykorzystać przepisy obowiązujące na poziomie międzynarodowym, które formułują wymogi dotyczące odpowiedniego zapakowania ładunku. Konieczne jest:

Zastosowanie wytrzymałych jednostek transportowych

Chcąc zapewnić bezpieczny transport międzynarodowy, konieczne jest zastosowanie wytrzymałych jednostek transportowych, takich jak kontenery. Należy jednak pamiętać, że obowiązują w nich limity wagowe, wynoszące 21 (w przypadku kontenerów 20-stopowych oraz 40-stopowych Reefer z oznaczeniem HC) bądź 22 tony (dotyczy to  kontenerów 40-stopowych HC albo Reefer).

Duże znaczenie mają nie tylko standardowe jednostki 20- czy 40-stopowe, ale także dobór konterów – od standardowych po różnego rodzaju specjalistyczne kontenery chłodnicze, które służą np. do przewozu towarów spożywczych wymagających utrzymania ściśle określonych warunków. Wybór odpowiedniego rodzaju kontenera wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale też na koszt transportu i możliwości jego optymalizacji.

Stabilne umieszczenie ładunku w kontenerach

Ważne jest stabilne umieszczenie ładunku w kontenerach, ponieważ stanowi to kluczową rolę na każdym etapie transportu morskiego. Do tego celu służą na przykład skrzynie transportowe wykonane z drewna fumigowanego, które są stosowane przy przewozie maszyn, ładunków ponadgabarytowych czy elementów linii przemysłowych. W przypadku przewozu ładunków masowych oraz transportu drobnicowego stosuje się dodatkowe wypełnienia i systemy mocujące, aby uniknąć przesuwania się towaru w trakcie rejsu statkiem towarowym. Prawidłowe zabezpieczenie pozwala wykorzystać przestrzeń w kontenerze w sposób maksymalny, co obniża koszty frachtu morskiego i sprzyja zrównoważonemu rozwojowi dzięki redukcji strat w transporcie.

Zabezpieczenie towarów przed uszkodzeniem czy zniszczeniem

Nieodzowne jest również zabezpieczenie towarów przed uszkodzeniem czy zniszczeniem nie tylko w wyniku upadku bądź uderzenia o ścianę kontenera, ale także w związku z działaniem warunków atmosferycznych i gromadzeniem się wilgoci. W tym celu wykorzystywane są pasy transportowe, folie antykorozyjne, pochłaniacze wilgoci czy specjalne przekładki. Takie rozwiązania gwarantują bezpieczny transport zarówno w przypadku towarów masowych, jak i innych delikatnych towarów. Odpowiednie zabezpieczenie sprawia, że międzynarodowy transport morski jest idealnym rozwiązaniem dla firm planujących przewóz towarów ponadgabarytowych, jak i tych wymagających specjalnych warunków. Dzięki temu możliwe jest dostarczenie ładunku do portu docelowego w nienaruszonym stanie, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjnych cen i niskich kosztów frachtu morskiego.

Przeczytaj więcej na ten temat: Transport morski – wady i zalety

Załadunek towarów na kontener – inrel.pl

Międzynarodowy transport morski przebiegnie efektywnie, jeśli ładunek zostanie odpowiednio zabezpieczony i zapakowany. Gdy przewożone są elementy linii produkcyjnych, warto je umieścić w skrzyniach transportowych i zabezpieczyć za pomocą pasów transportowych, a następnie ulokować w kontenerach.

Międzynarodowa organizacja morska — odpowiednie oznakowanie przewożonych towarów drogą morską

Duże znaczenie ma też prawidłowe oznakowanie przewożonych towarów. Symbole opracowane przez ISO (Międzynarodową Organizację Normalizacyjną) czy EPKF (Europejską Federację Opakowań) wskazują na rodzaj ładunku oraz czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na jego stan. Kluczowe znaczenie mają znaki:

Znaki zasadnicze

Znaki zasadnicze umożliwiają jednoznaczną identyfikację produktów. Dzięki nim pracownicy portowi wiedzą, jaki rodzaj transportu zastosować oraz jak zaplanować cały proces załadunku i rozładunku w portach morskich. To szczególnie istotne przy przewozie towarów masowych i ładunków ponadgabarytowych, które wymagają odpowiedniej infrastruktury i dedykowanych statków przeznaczonych do tego typu operacji.

Znaki informacyjne

Znaki informacyjne przekazują dane o masie czy wielkości ładunku. Ułatwia to planowanie składowania kontenerów, określenie potrzebnej przestrzeni w ładowni statku towarowego oraz ustalenie właściwego portu załadunku i portu docelowego. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie kosztu transportu i optymalne rozmieszczenie jednostek w ramach spedycji morskiej.

Znaki manipulacyjne

Znaki manipulacyjne wskazują, jak należy postępować z towarami. Symbol parasolki dotyczy ładunków, które muszą być zabezpieczone przed wilgocią, natomiast znak kieliszka stosuje się względem produktów podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Właściwe oznaczenia ułatwiają także odprawy celne i kontrolę jakości, gwarantując, że towary dotrą do miejsc docelowych na całym świecie w nienaruszonym stanie.

Oznakowanie skrzyń drewnianych

Jeśli międzynarodowy transport morski jest realizowany przy wykorzystaniu drewnianych skrzyń transportowych, na każdej z nich powinien znaleźć się znak IPCC. Informuje on o tym, że opakowanie wykonano zgodnie z normą ISPM 15, czyli że drewno poddano fumigacji, pozbawiając je szkodliwych organizmów. To rozwiązanie nie tylko zabezpiecza przed gniciem, ale także spełnia wymogi w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Dzięki temu spedycja morska gwarantuje kompleksową obsługę i pełną obsługę celną, zapewniając, że przewożone ładunki spełniają wszystkie standardy międzynarodowe.

Gdy wykonywany jest transport morski, przepisy nakładają szereg wymagań, jeśli chodzi o pakowanie ładunku. Trzeba świetnie się w nich orientować i mieć odpowiednie doświadczenie w zabezpieczaniu towarów, aby przewóz przebiegł bezproblemowo. Dlatego, planując transport morski, na przykład elementów linii produkcyjnych, warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy.

Interesuje Cię profesjonalne pakowanie do transportu morskiego? Chcesz wypełnić wszelkie wymagania, jakie nakładają międzynarodowe regulacje? Skontaktuj się z nami, a my kompleksowo zajmiemy się przewozem drogą morską.