wrz 5, 2023 Off Comments w Relokacja przez
Pakowanie towaru do transportu morskiego – wymagania i zasady odpowiedniego oznakowania ładunków

Przewożenie ładunków drogą morską to wymagające zadanie. W trakcie jego realizacji może dojść do wielu nieprzewidzianych sytuacji, dlatego – jeśli chodzi o pakowanie towaru do transportu morskiego – niezbędne jest zachowanie szczególnych środków ostrożności. Przeczytaj, w jaki sposób należy znakować ładunki.

Pakowanie towaru do transportu morskiego to zadanie, które wymaga przestrzegania ustalonych zasad. Nie wystarczy umieścić towaru w jednostce transportowej dopasowanej do jego gabarytów. Jeśli chcesz przewieźć maszyny, konieczne będą skrzynie transportowe wykonane z drewna fumigowanego, które jest zabezpieczone przed szkodnikami. Niezbędne jest również zabezpieczenie mechaniczne i antykorozyjne (temu służą specjalne folie i papier), umieszczenie w skrzyniach wskaźników temperatury, wilgotności czy przechyłu, a także oznakowanie ładunku.

Dlaczego pakowanie do transportu morskiego powinno uwzględniać prawidłowe oznakowanie ładunków?

Zastosowanie odpowiedniego oznakowania jest potrzebne, aby:

  • szybko i precyzyjnie zidentyfikować ładunek, co usprawnia wiele operacji, na przykład przeładunek w porcie;
  • osoby odpowiedzialne za transport czy manipulowanie towarem wiedziały, w jaki sposób się z nim obchodzić – dzięki temu nie dojdzie do jego zniszczenia na przykład w wyniku upadku z dużej wysokości na ziemię, co może być skutkiem zastosowania wózka widłowego czy żurawia o zbyt małym udźwigu;
  • ładunek nie został uszkodzony na skutek czynników zewnętrznych, w tym pogodowych (jeśli do wnętrza skrzyni transportowej przedostanie się woda opadowa, może spowodować korozję podzespołów) czy mechanicznych (uderzenie ładunku w ścianę kontenera może doprowadzić do wgniecenia czy urwania jakiegoś elementu);
  • towary mogły być składowane w odpowiednich warunkach, na przykład pod kątem temperatury czy wilgotności.

Pakowanie do transportu morskiego wymaga zastosowania prawidłowych oznaczeń na skrzyniach czy opakowaniach ze względów ekonomicznych. Pamiętaj, że zniszczone maszyny wymagają zastąpienia przez nowe, co generuje konkretne wydatki. Dużym problemem finansowym może być również przestój produkcyjny, wynikający z uszkodzenia elementów linii przemysłowych. Oznakowanie to świetny sposób na zwiększenie efektywności przewozu – symbole ułatwiają prace ewidencyjne realizowane na przykład przez przewoźnika.

Czytaj też: Pakowanie maszyn do transportu morskiego – optymalne wykorzystanie przestrzeni w kontenerach morskich

Jakie zasady znakowania wymaga prawidłowe pakowanie towaru do transportu morskiego?

Jeśli chcesz rzetelnie zrealizować pakowanie do transportu morskiego, pamiętaj, że oznakowanie ładunku powinno być dobrane do specyfiki przewożonego towaru, a także warunków, w jakich odbywa się transport. Pod uwagę trzeba wziąć:

  • rodzaj ładunku – na przykład wówczas, gdy przewozisz maszyny, trzeba uważać, aby skrzynie nie zostały narażone na długotrwałe oddziaływanie wody opadowej bądź upadek z dużej wysokości;
  • czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo towaru – w trakcie podróży morskiej może dojść na przykład do sztormu.

Umieszczone na opakowaniach symbole powinny być wytrzymałe i odporne na czynniki zewnętrzne, jak warunki atmosferyczne czy uszkodzenia mechaniczne. Dlatego polecane są trwałe sposoby znakowania, na przykład drukowanie etykiet informacyjnych, wypalanie znaków, używanie pieczątek czy malowanie farbą przemysłową.

Przeczytaj więcej na ten temat: Transport morski – wady i zalety

Pakowanie do transportu morskiego – jakie znaki są używane?

Na opakowaniach wykorzystywanych w trakcie transportu morskiego mogą znaleźć się różne symbole – najczęściej występują pod postacią liter, cyfr lub rysunków, przy czym są barwione na zasadzie kontrastu. Ich wymiary czy kształt, w celu łatwej identyfikacji, zostały określone przez jednostki unifikujące, na przykład Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) czy Europejską Federację Opakowań (EPKF). W Polsce w tym zakresie działa COBRO, czyli Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań z siedzibą w Warszawie.

Znaki używane podczas czynności, na jakie składa się pakowanie towaru do transportu morskiego, obejmują kilka grup. Chodzi o symbole:

  • zasadnicze, które służą identyfikacji towarów i ich odbiorców; dzięki nim ładunek może sprawnie dotrzeć do celu;
  • informacyjne – zawierają dane na temat określonych cech skrzyń transportowych wraz z zawartością, na przykład ich masy czy gabarytów;
  • niebezpieczeństwa – jeśli znajdują się na opakowaniu, świadczą o tym, że wewnątrz umieszczono towary groźne dla ludzi i otoczenia, które wymagają zapewnienia specjalnych warunków podczas składowania i przewozu.

To też może Cię zainteresować: Pakowanie maszyn do transportu morskiego – na co trzeba zwrócić uwagę

Znaki manipulacyjne stosowane przy pakowaniu towarów do transportu morskiego

Inna kategoria to znaki manipulacyjne, które określają sposób obchodzenia się z ładunkiem w trakcie magazynowania i przewozu

Możesz spotkać, np. symbol parasolki, (wskazuje, że towar powinien być chroniony przed wilgocią, w związku z czym nie można go przewozić bez zabezpieczenia i składować na otwartej przestrzeni), a także kieliszka, (informuje o transporcie materiałów, które pod wpływem uderzeń czy wstrząsów mogą ulec uszkodzeniu). 

Inne popularne znaki to dwie strzałki skierowane w górę (zakazują przewracania opakowania) oraz symbol wózka (zezwala na przewóz ładunku wózkiem widłowym czy windą towarową). Dzięki znakom manipulacyjnym można zapobiec na przykład przechyleniu opakowania z jednostką sterowniczą, co mogłoby spowodować uszkodzenie elektroniki.

Szczególne oznaczenie skrzyń z drewna fumigowanego

Gdy ładunek jest przewożony w skrzyni z drewna fumigowanego, na jej dwóch przeciwległych bokach powinien znaleźć się znak IPPC, który informuje, że opakowanie zostało wykonane zgodnie z normą ISPM 15. Dodatkowe oznaczenia to numer nadany przez odpowiednią jednostkę (w Polsce jest to Instytut Technologii Drewna) oraz informacja o tym, z jakiego kraju pochodzi ładunek.

Znak IPPC umieszczony na skrzyni transportowej - inrel.pl

Maszyny powinno przewozić się w skrzyniach wykonanych z drewna fumigowanego, które jest zabezpieczone przed szkodnikami. Opakowania powinny być oznaczone certyfikatem IPPC, numerem nadanym przez jednostkę certyfikującą oraz informacją, z jakiego kraju pochodzi ładunek.

Jeśli pakowanie do transportu morskiego obejmuje maszyny, znakowanie może obejmować również symbole wskazujące na zakaz toczenia (przekreślona strzałka w kształcie łuku z grotami na obydwu końcach) albo bezpośredniego zaczepiania o hak (przekreślony hak), a także miejsce założenia zawiesi (wizerunek łańcucha).

Chcesz zamówić pakowanie maszyn do transportu morskiego? Interesuje Cię odpowiednie zabezpieczenie i oznakowanie ładunku, a także sprawny demontaż i transport maszyn? Napisz do nas, aby ustalić szczegóły zlecenia.