maj 5, 2023 Off Comments w Relokacja przez
Pakowanie maszyn do transportu morskiego – na co trzeba zwrócić uwagę

Aby transport drogą morską przebiegł bez zakłóceń, trzeba odpowiednio zabezpieczyć ładunek. Jest to szczególnie ważne w przypadku elementów linii technologicznych, które często mają skomplikowaną konstrukcję i są wartościowe, dlatego ewentualne uszkodzenia mogą spowodować duże straty. Z artykułu dowiesz się, jak wygląda profesjonalne pakowanie maszyn do transportu morskiego.

Dlaczego pakowanie maszyn do transportu morskiego odgrywa ważną rolę podczas przewozu?

Jeśli dochodzi do przewozu drogą morską urządzeń wykorzystywanych w zakładzie przemysłowym czy produkcyjnym, należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie ładunku. Pakowanie maszyn do transportu morskiego musi zostać wykonane w taki sposób, aby elementy linii technologicznych:

  • nie przemieszczały się w kontenerze w wyniku kołysania statku, a tym samym nie były narażone na uszkodzenia mechaniczne,
  • nie zostały zalane przez wodę podczas wysokiej fali, co może doprowadzić do korozji – rdza pojawia się także wskutek oddziaływania soli morskiej.

Każde tego typu zdarzenie może doprowadzić do uszkodzenia, a nawet zniszczenia ładunku. Oznacza to straty finansowe dla zleceniodawcy, które mogą zostać spotęgowane niemożnością uruchomienia urządzeń po dotarciu w miejsce docelowe i przestojem całej linii produkcyjnej.

Nieprawidłowe ulokowanie ładunku podczas przewozu, szczególnie różnych wystających części, oznacza również ryzyko powstania zagrożeń dla zdrowia i życia kierowców samochodów ciężarowych, operatorów dźwigów czy załogi statku. Prawidłowe pakowanie maszyn do transportu morskiego jest więc kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz opłacalności przewozu.

O czym trzeba pamiętać, jeśli realizowane jest pakowanie maszyn do transportu morskiego?

Gdy wykonywany jest przewóz drogą morską, należy zadbać o efektywne zabezpieczenie ładunku. W tym zakresie warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej firmy, która dysponuje niezbędnym sprzętem oraz personelem, a także ma odpowiednie doświadczenie w transporcie elementów linii przemysłowych.

Pakowanie maszyn do transportu morskiego to trudne zadanie, gdyż wymaga przeprowadzenia wielu czynności. Chodzi o:

  • wykonanie wizji lokalnej, w trakcie której realizowane są pomiary elementów przeznaczonych do pakowania – dzięki temu można dobrać odpowiednie środki zabezpieczające,
  • zaprojektowanie, wyprodukowanie i dostawę skrzyń – przeważnie, ze względu na odmienność każdej linii przemysłowej, są one tworzone na specjalne zamówienie,
  • wybór elementów oraz środków zabezpieczających.

Kolejne niezbędne działania to demontaż maszyn i ich umieszczenie w skrzyniach, co często – ze względu na spore gabaryty i wagę urządzeń – wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu, na przykład wózków widłowych. 

Po posadowieniu sprzętów w skrzyniach dochodzi do zabezpieczenia mechanicznego oraz antykorozyjnego ładunku, a także zamknięcia jednostek transportowych i ich oznakowania. Istotne jest ponadto prawidłowe posadowienie maszyn w kontenerze, aby nie przesuwały się w trakcie podróży drogą morską.

Pakowanie maszyn do transportu morskiego nie jest możliwe bez specjalistycznych środków zabezpieczających

Aby ładunek bezpiecznie dotarł w miejsce docelowe, konieczne jest użycie trwałych, wysokiej jakości elementów zabezpieczających. Chodzi o skrzynie transportowe, materiały antykorozyjne oraz czujniki i wskaźniki.

Skrzynie wykonane z drewna fumigowanego

Skrzynie transportowe to najważniejsze elementy, które odpowiadają za stabilność ładunku – bez nich skuteczne pakowanie maszyn do transportu morskiego nie jest możliwe. Dlatego muszą one być wykonane z wysokiej jakości materiałów, które zapewnią ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi czy destrukcyjnym oddziaływaniem czynników pogodowych.

Takie skrzynie powinny zostać wyprodukowane:

  • z drewna, gdyż wyróżnia się ono wytrzymałością, a jednocześnie jest znacznie lżejsze od metalu – odpowiednia konstrukcja powinna być stworzona w tartaku,
  • zgodnie z odpowiednią normą – w transporcie międzynarodowym stosowany jest standard IPPC, inaczej ISPM 15, który gwarantuje, że skrzynie drewniane zapobiegają rozprzestrzenianiu się szkodliwych organizmów.

Jeśli realizowane jest pakowanie maszyn do transportu morskiego, trzeba zadbać też o to, aby skrzynie transportowe miały odpowiedni kształt i wymiary. Należy je dopasować do przewożonego ładunku i zadbać o to, by urządzenia nie przesuwały się w trakcie drogi morskiej. W tym celu wyspecjalizowane firmy stosują stabilną konstrukcję opartą na stelażu wykonanym z drewna fumigowanego, do której, na przykład za pomocą pasów transportowych, przytwierdza się sprzęty.

Pakowanie maszyn do transportu morskiego za pomocą drewnianej skrzyni – inrel.pl

Do pakowania maszyn do transportu morskiego warto wykorzystywać wytrzymałe i stosunkowo lekkie skrzynie z drewna. Buduje się je na stelażu, a surowcem jest drewno fumigowane, inaczej fitosanitarne, które zapewnia skuteczną ochronę przed szkodnikami.

Pakowanie maszyn do transportu morskiego obejmuje również środki antykorozyjne

W trakcie podróży morskiej elementy linii przemysłowej są szczególnie narażone na korozję, która może pojawić się na przykład wówczas, gdy do wnętrza kontenera dostanie się woda lub sól. Aby temu zapobiec, niezbędne jest zastosowanie:

  • pochłaniaczy wilgoci – kilka sztuk takich preparatów umieszcza się w każdej skrzyni,
  • papieru antykorozyjnego – powinno się go nałożyć bezpośrednio na stelaż,
  • specjalnej folii, która jest aplikowana zarówno na podstawie skrzyni wykonanej z drewna fumigowanego, jak i na poszczególnych maszynach oraz papierze antykorozyjnym.

W celu dodatkowego zabezpieczenia można wykorzystać również łatwe do usunięcia smary antykorozyjne. Poza tym warto obudować całą konstrukcję sklejką wodoodporną.

Wskaźniki i czujniki

Aby monitorować to, co dzieje się we wnętrzu kontenerów oraz skrzyń transportowych, stosowane są różne wskaźniki. Dotyczy to nie tylko czujników temperatury i wilgotności, ale również przechyłu, które służą do wykrywania wszelkich niepożądanych zmian w położeniu ładunku. Z kolei wskaźniki udarowe są niezbędne po to, aby kontrolować występowanie wstrząsów, na przykład sejsmicznych, co pozwala na szybkie podejmowanie działań w celu ochrony ładunku przed zniszczeniem.

Interesuje Cię profesjonalne pakowanie do transportu morskiego, które zostanie zrealizowane przez doświadczoną ekipę, dysponującą niezbędnym sprzętem? Skontaktuj się z nami w celu uzyskania pomocy w wyborze odpowiednich środków zabezpieczających oraz realizacji przewozu.